- Bu konu 2 yanıt içerir, 3 izleyen vardır ve en son 16 yıl 3 ay önce
dilara tarafından güncellenmiştir.
- YazarYazılar
- 15 Kasım 2007: 03:13 #16683
vetvetvetÜyeSayın Meslektaşlarım ;
Bir ilaç firmasının internet sitesinde, “Veteriner İlaç Fiyat Listesi” apaçık şekilde yayınlanmaktadır. Bu durumun, biz özel sektör veteriner hekimlerine ne kadar çok zarar verebileceğini hepiniz tahmin edersiniz.
Bu yanlışın düzeltilmesi ve listenin siteden kaldırılması için yardımlarınıza ihtiyacımız var. Toplanabilirsek, bu yanlışı çabucak çözebiliriz.
Sayın meslektaşlarım ;
İnternet Sitesinin Adresi : http://www.hedefim.com
Fiyat Listesinin Adresi : http://www.hedefim.com/v3/ilacfiyatlari/veterinerilacfiyat.html
Google daki arama sonucu : http://www.google.com.tr/search?hl=tr&rlz=1T4GGLJ_trTR247TR247&q=veteriner+ila%C3%A7&meta=Firmaya hep birlikte sadece ve sadece birer mail atsak, emin olun o liste kalkacaktır.
Firma İletişim Maili : serdarsozeri@hedefalliance.com
Mail Konusu : Kendiniz belirleyebilirsiniz, önerimiz Veteriner İlaç Fiyat Listesi dir.
Mail İçeriği :
Sayın Yetkili,
Veteriner ilaç fiyatlarınızın internette bu şekilde halka açık olması çok yanlış birşey. Günümüz internet çağı ve bir çok müşterimiz sitenizdeki ilaç fiyatlarını görerek, bize sitem ediyorlar. Çünkü ilaçları alış fiyatımızı apaçık sergiliyorsunuz. Bildiğiniz üzere Veteriner Hekimleri Odasının bizlere yıllık olarak verdiği bir fiyat listesi var ve bu listede yazan fiyatlar sizin fiyatlarınızın neredeyse 10 katı. Şimdi müşterilerimiz kalkıp da, 20 ml sini 10 ytl ye aldığımız ilacın 5 ml sini 10 ytl ye yaptığımızı sitenizdeki liste sayesinde öğrendiğinde, tepkisinden dolayı göreceğimiz zararı siz mi karşılayacaksınız ?
Veteriner kliniklerine veya depolara fiyatlarınızı istek halinde e-mail vb. yolla zaten gönderebilirsiniz. İnternette apaçık sergilemeniz çok yanlıştır. Bu şekilde biz özel sektör veteriner hekimlerine zarar veriyorsunuz. Biz, drontal plus tabletine 10 ytl dediğimizde, müşteri 4 ytl ye alıyorsunuz, indirim yapın diyorsa, bunda hata sizindir.
Lütfen sitenizdeki Veteriner İlaç Fiyat Listesini kaldırınız. Bu konuda, büyük bir veteriner hekimleri topluluğu oluşturarak, tepkimizi daha net bir şekilde dile getirmek zorunda kalmak istemiyoruz. Bu konudan veteriner hekimleri odası da haberdar edilecektir.
Gereğini arz ederiz.
Desteklerinizi bekliyoruz. Unutmayın, sustukça sıra size de gelecek…
Teşekkür ederiz…
15 Kasım 2007: 16:37 #44447 Murat KUTAYÜyearkadaşım bu fiyatlar heryerde dolaşyıor..bir tek burada değilki
örnek
http://www.ozcaneczadeposu.com/ozcan/index.php?Sayfa=Fiyat_Listesibeşeri ilaçlardada her yerde ilaç fiyatlarını bulabilirsin..
örnek.
http://www.ilacabak.com/bunda senin tepkine neden olacak ne var anlamadım..
çünkü satış fiyatlarını belirleyen bir kurum var..alış fiyatı serbest yani istediğin fiyata alabilirsin..ister bir tane al 1000 e al…istersen 100 tane al 995 e al..bu sana kalmış..
bundan ziyade
veteriner hekim arkadaşlarımızın dahada bilinçli şekilde ticaret yapmasını bekliyoruz..sence eczanelerdeki fiyatlar da internette gezinirken neden hiç bir kimse eczacıyla pazarlık etmiyor..
TVHB
BURSA VETERİNER HEKİMLER ODASI
VETERİNER İLAÇLARI MEVZUAT VE UYGULAMASI HAKKINDA
RAPOR
28/08/2006Hazırlayan : Dr. Bahri YILDIRIM, Bursa VHO YK Üyesi
VETERİNER İLAÇLARIN RUHSATLANDIRILMASI, DAĞITIMI ve SATIŞI İLE İLGİLİ KANUN, YÖNETMELİK VE TAMİMLER :
Veteriner ilaçları sektörü, 441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hk. KHK, 85/192 sayılı Türkiye’ de İmal veya İthal Edilen Veteriner ve Zirai Mücadele İlaçlarının Fiyatlandırılmasına Dair BKK ( 03.03.1985 tarih, 19693 sayılı RG ), 4631, 3285 sayılı HSZK, 4348 sayılı 1262’ de Bazı Maddelerin değiştirilmesi ve Bazı maddelerin Eklenmesi Hk. Kanun ( 04.01.1943 tarihli ), 3940 sayılı 1262’ de Bazı maddelerin Eklenmesine Dair Kanun ( 29.11.1940 tarihli ), ve 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu (15.05.1928 tarihli ), 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hk. Kanun ( 18.12.1953 tarihli ), 984 sayılı Ecza Ticarethaneleri ve Ecza Depoları Hk. Kanun (12.03.1927 tarihli ), 6343 sayılı Veteriner Hekimleri Mesleğinin İcrasına, Veteriner Hekimler Birliği ve Odalarının Teşekkül Tarzına ve Göreceği İşlere Dair Kanun (18.03.1954 tarihli ), 2313 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun ( 24.06.1933 tarihli ), 765 sayılı Türk Ceza Kanunu vs. kanunlar kapsamında hem Tarım ve Köyişleri Bakanlığı (TKB) ve hem de Sağlık Bakanlığı ile bağlantılı, fakat gerçek anlamı ile sahiplenilmeyen kendi kaderine terk edilmiş bir sektör durumundadır. Yürürlükteki yasalara göre , ruhsatlandırma, üretim, ithal, dağıtım, satış ve kullanımlarına ilişkin esasları belirleme, ruhsat, tescil ve izin işlemlerini yürütme ve her türlü denetim yetkisi TKB’ a aittir. Veteriner ilaçları 3940 sayılı kanun uyarınca, Tıbbi ve İspençiyari Müstahzarlar kapsamı içine girdiğinden, 1261 ve 984 sayılı kanunlar ve bunlara dayalı SB mevzuatını da dikkate alma mecburiyeti vardır. Çift başlı bir yönetim olmayacağına göre, SB tarafından geliştirilmiş olan mevzuatın ve kurumsal yapılanmaların veteriner ilaçların özgü varyantlarının da TKB tarafından kurulması ve geliştirilmesi gerekmektedir. 3940 sayılı kanunun yürürlüğe girdiği 1940 yılından bu yana, bu husus üzerinde gereği gibi durulmamıştır.
TKB, veteriner ilaçları ile ilgili olarak, diğer ülkelerdeki emsalleri ile ya da SB kurumlarıyla kıyaslanabilir bir kurumlaşma gerçekleştirememiştir. Çok kısıtlı imkanlara sahip bir şube dışında başka bir kurumsal yapı oluşturamamıştır.
Sınıflandırma ve Ruhsat Yönetmeliği ile Etiket Yönetmeliği ancak 1996 yılında çıkarılabilmiştir.
Ticari ve sınai faaliyetlere izin verilmesi ve bunların denetimleri ile ilgili kuralların net bir şekilde belirlenemediği ve gerekli kurumsal yapıların oluşturulamadığı görülmektedir.
Veteriner ilaçlarının dağıtım, taşıma, depolama ve satışlarının düzenlenmesi ve denetimi görevi yasal olarak TKB’ a ait olduğu halde dağıtımı filen yürütmekte olan ecza depoları üzerinde TKB denetimine imkan sağlayabilecek bir mekanizma kurulamamıştır. Ecza depolarının bağlı olduğu SB, veteriner ilaçlarının nereden temin edilip nerelere dağıtıldığını takip edebilecek konumda değildir. TKB’ nın da ecza depoları ile herhangi bir ilişkisi yoktur. Bu koşullar altında, veteriner ilaçlarının herhangi bir tüketim malı gibi olur olmaz her yerde alınıp satılmasına şaşmamak gerekir. Kaynağa inilmediği sürece, legal ya da illegal parekende satış yerlerinin denetiminin fazla bir etkisi olamaz. Burada ilaç şirketlerinin inisiyatifi de sınırlı kalmaktadır.
Kontrol ve denetim yetkisine sahip TKB’ nın piyasaya arz edilmiş olan veteriner ilaçlarının denetim ve kontrollerine ilişkin mevzuatları yetersiz ve etkisiz kalmaktadır. Bu görevi yürütecek bilimsel, teknik ve idari kadrolar hazırlanmamış, veteriner ilaçların denetim ve kontrollerini yapacak bir enstitü ve referans laboratuvarı da kurulmamıştır. Ruhsat işlemleri sırasındaki analizler ve TKB kanalı ile gönderilen şikayete dayalı analizler hariç, SB Merkez Hıfzısıhha Enstitüsü de veteriner ilaçları ile ilgilenmemektedir. İlaçta aranan kalite, etkinlik ve güvenliğin garantisi üretici firmaların etik yaklaşımları ile sınırlıdır. Bunlar önlenemediği sürece dünya standartları ile uyumlu toplam kalite garantisini ilelebet sürdürmek de mümkün değildir.
Parekende satış yerlerinin denetimine ilişkin mevzuatlar yetersiz kaldığı gibi, mevcut olanların da etkili bir şekilde uygulanmasını sağlayacak resmi ve mesleki denetim mekanizmaları gereği gibi işletilememektedir. Özellikle TKB’ nın taşra teşkilatlarındaki Hayvan Sağlığı Şubeleri veteriner ilaçlarının yasal perakende satış yerleri olan Veteriner ilaç ve kozmetikleri satış ruhsatı olan ruhsatlı veteriner muayenehane ve poliklinikleri, eczaneler ve özel hayvan hastaneleri haricindeki diğer yetiştirici birlikleri, ziraat odaları, tarımsal kalkınma kooperatifleri, köylere hizmet götürme birlikleri, yemciler, korsan seyyar ilaç satıcıları vb. veteriner ilaç ve kozmetiklari satış ruhsatı olmayan özel ve tüzel yasal olmayan kişi ve kuruluşlar üzerinde hiçbir denetim yapmadıkları gibi taşra teşkilatında il müdürü sıfatında olmasına rağmen anılan yasal olmayan şartlarda veteriner ilacı satan kuruluşların yönetim kurullarında görev alanlar bile vardır. İlaçların dağıtım ve satışı ile ilgili mevzuat incelendiğinde SB ile TKB’ nın yetki ve sorumluluklarının çakıştığı noktalarda çözüm bulunamayan uygulamaların oluştuğu, denetim ve kontrollerin özellikle TKB tarafından hiç uygulanmamasının tam bir kaos ve haksız rekabet ortamına yol açtığı görülmektedir.
Veteriner ürünlerinin dağıtım ve satışı ile ilgili kanun ve yönetmelikler incelendiğinde aşağıdaki tespitler net olarak yapılmaktadır;
• TKB tarafından ruhsatlanan veteriner ilaçları, ecza depoları aracılığıyla eczane ve “Veteriner İlacı Bulundurma ve Satma Ruhsatı” almış ruhsatlı veteriner muayenehane ve polikliniklerinde satılabilir.
• Üretici ya da ithalatçı firmalar, ilaç satışını sadece SB tarafından ruhsat verilmiş Ecza Depolarına yapabilirler.
• Ecza depolarından sadece ;
– Kamu kurum ve kuruluşlarına ait eczanelere,
– Özel eczanelere,
– Diğer ecza depolarına,
– Kamu hastanelerine,
– Özel hastanelere,
– Özel kanunlarla toptan ilaç alabileceği belirtilen kamu kurum ve kuruluşlarına,
– Sağlık ocaklarına,
– İlaç üreticilerine,
– Yurt dışındaki alıcılara ve ilaç ihraç etme yetkisi olanlara,
Satış yapılabilir.
• Ecza depolarının yetiştiriciye ve halka ilaç satması yasaktır.
• Ecza depolarının veteriner hekimlere ilaç satmaları SB’ nın yönetmeliğinde belirtilmemiştir. Bu durum ecza depoları açısından büyük bir sıkıntı doğurmaktadır.
• Veteriner aşı ithalatçıları, satışlarını sadece veteriner hekimlere ya da veteriner hekim istihdam eden kuruluşlara yapabilirler.
Yapılan tespitler ışığında şu anda pazarda fiilen oluşan durumları incelediğimizde maalesef üzücü ve kanun ve yönetmeliklere uygun çalışan firmalar aleyhine haksız rekabetin oluştuğu bir tablo ile karşılaşmaktayız. Veteriner ilaçlarının dağıtımı ve satışı ile ilgili dağıtım ve kontrollerin nerede ise hiç uygulanmamasına bağlı olarak hızla büyüyen olumsuzlukları aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz;
– Üretici ya da ithalatçı firmalar, ecza depoları dışında direk olarak veteriner hekimlere, ziraat odalarına, damızlık süt sığırı birliklerine, köylere hizmet götürme birliklerine, tarımsal kalkınma kooperatiflerine, veteriner hekim olmayan kişi ve ticarethanelere toptan ilaç satışı yapmaktadırlar.
– Veteriner ilaçları için kanunen var olmayan bir toptan dağıtım sistemi “Bayilik” adı altında bazı firmalar tarafından yoğun bir şekilde uygulamaktadır.
– Ecza depoları da yönetmelikte bildirilenin aksine yetiştiricilere, ziraat odalarına, damızlık süt sığırı birliklerine, köylere hizmet götürme birliklerine, tarımsal kalkınma kooperatiflerine, aktarlara, yem bayilerine, köy bakkallarına, gezici satıcılara, veteriner hekim olmayan kişi ve ticarethanelere toptan ve parekende ilaç satışı yapmaktadır. Sonuçta yasal olamayan bu kişi ve kuruluşlar, veteriner ilaçlarını veteriner hekim denetiminden uzak kontrolsüz, ekonomik olarak kayıt dışı, vergi kaçırarak, haksız kazanç elde ederek ve haksız rekabet oluşturarak piyasada ilaç satmaktadırlar.
– Çoğunluğu vergi dışı olduğu için spot piyasası da oluşturularak fiyat indirimleriyle, veteriner hekim denetimi dışında rastgele kullanımıyla hayvan, insan ve çevre sağlığını olumsuz yönde etkileyen ve aşırı ilaç birikimleriyle et, süt ve yumurta gibi gıdalarla insanlara aktarılması sonucu, insan sağlığı üzerinde giderilemeyen sorunlar doğuran veteriner ilacı satışının denetim altına alınması öncelikle Tarım ve Köyişleri Bakanlığının görevidir.
– İlaç üreticisi firmaların ilaçlara Tarım Bakanlığından önce yüksek fiyat aldığı ve sonra piyasada mal fazlası veya fiyat indirimi yoluyla aldığı etiket fiyatının dörtte birine kadar satış sağladıkları gözlenmektedir. Oysa 13 Mart 1985 tarih ve 18693 sayılı Resmi Gazetede 85/9192 karar sayılı Bakanlar kurulu kararına göre Ekli < Türkiye’de imal veya ithal edilen Veteriner ve Zirai Mücadele İlaçlarının Fiyatlarına Dair Karar > ‘ın yürürlüğe konulması; Tarım, Orman ve Köyişleri Bakanlığı’nın 15/02/1985 tarihli ve 05-01/13893-02353 sayılı yazısı üzerine, Bakanlar Kurulu’nca 4/3/1985 tarihinde kararlaştırılmıştır. Türkiye’de imal veya ithal edilen Veteriner ve Zirai Mücadele İlaçlarının Fiyatlarına Dair Karar ;
1- Veteriner ve Zirai Mücadele ilaç imalatçı ve ithalatçıları tespit ettikleri satış fiyatlarını ilacı piyasaya arzetmeden on iş günü önce Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğüne bildirirler.
2- Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, imalatçı veya ithalatçı tarafından beyan edilen fiyatı yukarıda belirtilen süre içinde red etmediği taktirde yeni fiyat yürürlüğe girer.
3- İlaç imalatçılarının yıllık karı firmanın yılık satış gelirinin azami % 15’ini, münferit ilaçlar için ise ilacın yıllık satış tutarının azami % 20’sini geçemez.
Veteriner ilaçlarında depocu satış fiyatı imalatçı satış fiyatına azami % 7, perakendeci satış fiyatı da depocu satış fiyatına azami % 20 ilave edilerek bulunur.
Zirai mücadele ilaçlarında perakendeci satış fiyatı, imalatçı satış fiyatına azami % 20 ilave edilerek bulunur.
4- Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yurt içinde üretilen ilaç fiyatlarının tüketiciye makul bir seviyede intikalini sağlamak amacıyla dış ülkelerden ilaç ithali için gerekli tedbirleri alır.
Veteriner ilaçlarında ithalatçı satış fiyatı ithalat maliyetine azami % 14, Zirai Mücadele ilaçlarında ise azami % 12 kar ilave edilerek bulunur. Depocu ve perakende satış fiyatları ise 3. maddedeki nispetlerle aynıdır.
5- Bakanlar Kurulunun 20/6/1975 tarih 11142 sayılı “ Zirai Mücadele İlaç ve Aletleri Hakkında Nizamname “’ nin fiyat tespiti ile ilgili hükümleri ve 3/4/1974 tarih 14847 sayılı, 3/4/1980 tarih 16949 sayılı, 12/9/1980 tarih 17103 sayılı, 21/5/1982 tarih 17700 sayılı Resmi Gazete’ lerde yayımlanan tebliğleri yürülükten kaldırılmıştır.
6- Bu kararın uygulanması ile ilgili diğer hususlar Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca düzenlenir.
7- Bu karar Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
8- Bu kararı Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.
Yukarıdaki Bakanlar Kurulu Kararından da anlaşılacağı üzere;
Yerli üretim bir veteriner ilacının parekende etiket satış fiyatı; depocunun imalatçı satış fiyatına azami % 7, perakendecinin de depocu satış fiyatına azami % 20 ilave edilerek bulunur.
Yukarıdaki ifadelerde “satış fiyatına azami % 7 ve % 20 kar konulabilir “ cümlelerini yorumlanmasında; “ azami kar “ teriminden sanki ilaçlar etiket fiyatının altında satılabilir yorumu çıkmaktadır. Bu yüzden de veteriner ve zirai mücadele ilaçlarının etiket fiyatlarının çok altında satılabilmelerini bu ifadelere dayanılarak normal gösterme çabalarının sonucu yılarca her iki grup ilaçlarda da spot piyasa oluşmuş ve % 60’ lara varan iskontolarla ilaçlar piyasada legal ve illegal olarak perakende satılabilmektedirler. Evet, şimdi veteriner ve zirai mücadele ilaçlarının en fazla % kaç oranında etiket satış fiyatlarının altında satılabilirler ? Şimdi bunun hesaplamasını yapalım;
Yukarıdaki Bakanlar Kurulu Kararından da anlaşılacağı üzere yerli üretimde üretici firmanın normal olarak TKB’ dan bir veteriner ilacı için aldığı parekende satış fiyatı 12,84 YTL olmuş olsun. Normal şartlarda bu fiyatın içindeki depocu satış fiyatının azami karı % 7, ve yine perakendeci satış fiyatının da azami karı % 20 olduğundan üretici satış fiyatının 10,00 YTL olduğunu görürüz. Öyleyse 12,84 YTL etiket fiyatlı bir veteriner ilacı, normal şartlarda üretici firmadan 10,00YTL’ dan depocuya satılacak. Depocu da azami % 7 kar koyarak 10,00 + 0,70 (% 7) = 10,70 YTL’ den yasal perakendeciye satacak. Yasal perakendeci de depocudan 10,70 YTL’ ye aldığı ilaca azami % 20 kar koyarak 10,70 + 2,14 (% 20)=12,84 YTL ‘den yani etiket fiyatından satabilecektir.
Diyelim ki depocu, üretici firmadan 10,00 YTL’ ye aldığı veteriner ilacına azami % 7 değil de % 1 karla satmaya karar verdi. Buna hakkı vardır. Öyleyse 10,00 + 0,10 (% 1)=10,10 YTL’ den yasal perakendeciye ilacı sattı. Yine yasal perakendeci de bu ilaca azami % 20 değil de % 1 karla sattı. Bu durumda yasal perakendeci anılan veteriner ilacını en alt limit olan 10,10 + 0,101 (% 1) =10,201YTL’ den satabilir.
Sonuçta normal azami karlar üzerinden 12,84 YTL etiket fiyatlı bir veteriner ilacı, azami 2,63 YTL(% 20,48) indirilerek 10,21 YTL’ den en alt limit fiyatla satılabilir.
Oysa yıllarca veteriner ve zirai mücadele ilaçları, etiket fiyatından % 60’ lara varan indirimlerle satılabilmektedirler. Aradaki bu aşırı fark, veteriner ve zirai mücadele ilaçlarının illegal yollardan ve kontrolsüzce satılmalarına neden olmaktadır. Bu durumun direkt sorumluları KKGM’ lüğü İlaç Dairesi Başkanlığı ve asıl sorumlusu ise yukarıda anılan Bakanlar Kurulu Kararının yürütücüsü olan sayın Tarım Bakanının ta kendisidir.– İlaç firmalarının faturasız mal çıkışı yaparak piyasada depolar vasıtasıyla faturasız ilaç satışı sağladıkları gözlenmektedir.
– İlaç firmaları, mümessiller yoluyla yetiştiricilere ilaç tanıtımı ve pazarlaması yaptıkları gözlenmektedir.
– İlaç firmalarının bayilik adı altında ruhsatsız iş yerleri yoluyla piyasaya ilaç satışı sağladıkları gözlenmektedir.
– Ecza depolarının parekende olarak yetiştiriciye ve halka ilaç sattıkları, satmaya yetkisi olmadığı kişi ve kuruluşlara ilaç sattıkları, faturasız ilaç sattıkları gözlenmektedir.
– Eczanelerin reçetesiz ilaç sattıkları gözlenmektedir.
– Veteriner hekimlerin hastalarını görmeden ilaç verdikleri tespit edilmektedir.
– Bakanlıkça ruhsat verilmemiş kaçak ürünler ve sınırlardan kaçak olarak sokulan ilaçlar, yaygın olarak satılmakta ve kullanılmaktadır.Veteriner ilacının ruhsat dokümanlarında kayıtlı farmasötik kalitede ve etkinlikte olması da tek başına yeterli değildir. Bilinçli ve güvenli kullanımın da garanti edilmesi gerekir ki, bu da ancak hekimliğin ve ilacın saygınlığının korunması ile sağlanabilir. Eczanelere ve özellikle ilaç bulundurma ve satma hakkına sahip olan veteriner hekimlere bu konuda büyük görev ve sorumluluklar düşmektedir. Bu kesim, herkesten daha fazla duyarlı olmak zorundadır. İlaca esas geçim kaynağı olan ticari bir mal olarak değil, mesleğin uygulanması sırasında zorunlu olarak kullanılan saygın bir araç gözü ile bakılması, ilacın ve hekimliğin ayağa düşürülmesine meydan verilmemesi, kalite, etkinlik ve güvenliğin ön planda tutulması, haksız rekabet oluşturacak davranışlardan uzak durulması, kanun ve yönetmeliklerin ön gördüğü kuralların ve oto kontrol sistemlerinin tavizsiz işletilmesi büyük önem taşımaktadır. Tüm bu konuların eksiksiz yerine getirilmesi pek çok sorunun çözümüne büyük katkılar sağlayacaktır. Aksi halde hem dürüst çalışanın haksız rekabete kurban gitmesi ve hem de ilaca ve hekime güvenin sarsılması kaçınılmazdır.
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ :
1. TKB İl ve İlçe Teşkilatlarının Yapması Gerekenler ;
• Veteriner sağlık ürünlerine yönelik saha ve labaratuvar kontrolleri yapılmalı ve kanun ve yönetmeliklerde belirtilen cezai hükümler uygulamaya konmalıdır. Veteriner ilaçlarında oluşan aşırı rekabetin, ilacın etken maddesinden eksilmelere neden olabileceği düşüncesiyle kontroller sıklaştırılmalıdır.
• İlaçlar, ecza depoları, eczane ve veteriner hekim zinciri içersinde dağıtılmalıdır. Veteriner hekim bu zincirin son halkasında yer almaktadır ve parekende ilaç ve aşı satışı yapma yetkisi vardır. TKB il ve ilçe teşkilatlarının bu konudaki asli görevlerini yaparak kontrol ve denetimlerini sıklaştırmalıdırlar.
• Ecza deposu ruhsatı bulunmayan işletmelerin toptan ilaç dağıtımı ve satışı yapması kanunen suçtur. TKB il ve ilçe teşkilatlarının bu konudaki asli görevlerini yaparak kontrol ve denetimlerini sıklaştırmalıdırlar.
• TKB ve SB’ nın görev, yetki ve sorumluluklarının çakıştığı ilaç dağıtım ve satış kanallarının denetimleri ile ilgili mevzuat noksanlıkları bir an önce tamamlanmalı ve koordinasyon sağlanmalıdır.
• Kanun ve yönetmeliklerde yer alan cezai hükümler caydırıcı nitelikte görülmemektedir. Bu fiilleri işleyen kişi ve kuruluşların dağıtım ya da sahip oldukları ruhsatlarla ilgili bakanlığın ihtar, ruhsatın askıya alınması ya da iptal edilmesi ve ilaçların toplatılması gibi yaptırım uygulayacağı tasarrufları kullanması gerekmektedir.
• TKB’ nın piyasadaki veteriner sağlık ürünlerini denetimine ve kontrolüne yönelik mevzuat boşluklarını bir an önce doldurması gerekir. TKB il ve ilçe teşkilatlarının mevcut yasa ve yönetmeliklerin kendilerine verdiği yetkileri hiçbir siyasi baskı gözetmeden kullanarak veteriner ilaçlarını ruhsatsız olarak satan, bu sayede hem devletten vergi kaçırılmasına ve yasal yolardan ruhsatlı olarak bu işi yapan ve vergisini ödeyen veteriner muayenehane ve polikliniklerine karşı haksız rekabet ortamı yaratan kişi ve kuruluşların üzerine gitmesi denetimlerini ciddi anlamda bir sorumluluk duyarak yerine getirmelidir.
2. İlaç Üreticisi Firmaların Yapması Gerekenler :
• Yetiştiricilere dönük çalışmalar terk edilmelidir.
• Yasal olmayan kişi ve kuruluşlara ilaç satan depolarla çalışmamalı, bu şekilde çalışan depolara caydırıcı önlemler almalıdır.
• Ürettiği ilaçların spota düşmesini engelleyici tedbirler almalıdır.
• Ürettiği ilaçlara fahiş fiyatlar alıp, sonradan % 70 ‘ lere varan indirim yapmamalıdır.
• Faturasız ilaç satışları yapmamalıdır.3. Ecza Depolarının Yapması Gerekenler :
• 20.10.1999 gün 23852 sayılı RG’ de SB tarafından yayınlanan yönetmeliğin 9’ uncu maddesi ile müsaade edilmiş yerler ve 4631 sayılı kanuna göre ruhsatlandırılan veteriner hekimlerden başka yerlere veteriner ilacı satmamaları gerekir.
• Anılan yönetmeliğin 10’ uncu maddesi gereği parekende ilaç satmamaları gerekmektedir.
• Spot ilaç satışları yapmamaları gerekmektedir.
• Faturasız ilaç satışları yapmaması gerekmektedir.4. Eczanelerin Yapması Gerekenler :
• Veteriner hekimlere ait reçeteler olmadan parekende veteriner ilacı satmamaları gerekir.
• Veteriner ilaçlarında spot satışlar yapmamalı ve beşeri ilaçlarda olduğu gibi veteriner ilaçlarında da etiket fiyatlarının altında ilaç satmamaları gerekir.
5. Veteriner Hekimlerin Yapması Gerekenler :
• Hastayı görmeden reçete yazmamalı ve ilaç vermemeleri gerekir.
• Veteriner ilaçlarında spot satışlar yapmamalı ve veteriner ilaçlarında etiket fiyatlarının altında ilaç satmamaları gerekir.
• Yasal olamayan yerlere ilaç veren ecza depolarından kesinlikle ilaç alınmamalıdır.
• Yasal olamayan yerlerde ilacı satılan ilaç firmalarına ait ilaçlar alınmamalı ve reçete edilmemelidir.
• Kişisel maddi küçük çıkarlar gözetilerek damızlık birlikleri, köylere hizmet götürme birlikleri ve ziraat odalarıyla maaşlı ve primli sözleşme yaparak veteriner hekimliğin haklarını, yasal olamayan şartlarda veteriner ilacı satan ve veteriner odalarının belirlediği asgari klinik ve iş yeri ücretlerini çok altında ücret alarak yasal şartlarda çalışan diğer veteriner hekimlerle haksız rekabet ortamı yaratmamalıdırlar.
• Damızlı yetiştirici birliklerinde ve benzeri diğer kuruluşlarda sözleşmeli ve maaşlı olarak çalışan ve hemen tümünün hakkında soruşturma açılan veteriner hekimlerin mesleğimizin yasası, yönetmelikleri ve tamimleri gereğince derhal bu gibi iş yerlerinden ayrılmaları gerekmektedir.
• Yasal olarak muayenehane ve poliklinik açmış olan veteriner hekimlerin, veteriner ilaçlarını etiketi üzerinden ve reçete ederek satmaları, sun’ i tohumlama ve klinik ücretlerde belirtilen asgari ücretlerin altında ücret almamaları gerekmektedir. Böylelikle kendi kişisel saygınlıklarını ve mesleğin onurunu ayaklar altına almamış olacaklardır.
• Belli bölgelerde ve meslek odalarında sık sık bir araya gelerek aynı tutum, davranış ve dayanışma içinde olmaları gerekmektedir.VETERİNER İLAÇLARININ RUHSATLANDIRILMASI, ÜRETİLMESİ, İTHAL EDİLMESİ, DAĞITILMASI, TAŞINMASI, DEPOLANMASI VE SATILMASI KONUSUNDA İLGİLİ KANUN, YÖNETMELİK, GENELGE VE TAMİMLER ;
• 10.03.2001 gün ve 4631 sayılı Hayvan Islahı Kanunu ( 11 )
– Madde 11 : “ Gerçek ve tüzel kişilerin tabii tohumlama, sun’i tohumlama, embriyo transferi, genetik kopyalama ve diğer biyoteknolojik faaliyetleri yapmaları, bu maksatla sperma ve embriyo üretim merkezi, laboratuvar ve müessese kurmaları, sperma ve embriyo üretme ve satmaları, bulundurmaları, taşımaları, ithal ve ihraç etmeleri; serbest veteriner hekimlerin hayvan sağlığında kullanılan ilaç ve müstahzarları muayenehanelerinde ve kliniklerinde bulundurmaları, taşımaları ve satmaları Bakanlığın iznine ve kontrolüne tabidir. “
• 14.05.1928 gün ve 1262 sayılı Tıbbi ve İspençiyari Müstahzarlar Kanunu ( 12 )
Madde 19 : “ Memleket dışında yapılmış müstahzarları ruhsatsız olarak ticaret kastıyla ithal etmek veya satılığa arz etmek veya sattırmak kaçakçılıktır. Bu fıkrada suç işleyenler hakkında 1918 sayılı kanun hükümleri tatbik olunur. “
• 16.12.1940 gün 3940 sayılı Kanun ( 13 )
– 3940 sayılı kanunun 1 inci maddesi hükmü olup, ek madde olarak teselsül etmiştir. “ Memleket dahilinde imal veya hariçten ithal edilip veteriner tababette kullanılan tıbbi ve ispençiyari müstahzarlar 14.05.1928 tarih ve 1262 sayılı kanun içine alınmıştır.
Bu müstahzarların fenni tahlil ve tetkikleri Ziraat Vekaletinin tavassutu ile Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletine ve devai kıymetinin tespitinden sonra kanuni müsaadesi Ziraat Vekaletine aittir.
Bu suretle veteriner müstahzarların 04.06.1937 tarh ve 3203 sayılı kanun mucibinde yapılacak murakebe şekli Ziraat ve Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekaletleri tarafından birlikte tanzim ve tespit olunur. “
3904 sayılı kanunun 2 inci maddesi hükmü olup, ek madde olarak numarası teselsül ettirilmiştir. “ Veteriner tababette kullanılan ispençiyari ve tıbbi müstahzarları 1261 sayılı kanunun 5 inci maddesi hükümleri dairesinde veterinerler de yapabilirler. “
• 12.03.1927 gün ve 984 sayılı Ecza Ticarethaneleri ( Ecza Depoları ) hakkında Kanun (14)
– Madde 11 ve 13 : “ Ruhsat alarak açılan ve eczacı bulundurmak zorunda olan ecza depolarının yalnızca eczanelere ilaç satma yetkisi vardır. Ecza depoları eczaneler ve veteriner ilacı bulundurma ve satma ruhsatı almış veteriner muayenehane ve poliklinikleri dışında hiçbir kuruma , kuruluşa ve ticarethaneye ilaç satamaz. “• 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler hakkında Kanun ( 15 )
– Madde 43 : “ İlaçalrın parekende olarak yalnız eczanelerde satılabileceğini, eczane dışında ilaç satanların veya saymak amacıyla ilaç bulunduranların tüm ilaçlarının müsadere edileceğini ve bu işi yapanların TCK ‘ nun 409 uncu maddesine göre cezalandırılmak üzere Cumhuriyet Savcılığına verileceğini “ bildirmektedir.• 18.03.1954 gün ve 6343 sayılı Veteriner Hekimliği Mesleğinin İcrasına, Veteriner Hekimleri birliği ile Odaların Teşekkül tarzına ve Göreceği İşlere Dair Kanun ( 16 )
Madde 5 : e bendi: “ Eczane olamayan yerlerde veteriner hekimlerin veteriner ilacı satmak için ecza dolabı açabileceğini “ belirtmektedir.
• 18.06.2001 gün Veteriner Hekim Muayenehane ve Poliklinik Yönetmeliği ( 17 )
– Madde 4, o bendi : “ Reçete: Yetkili veteriner hekimin eczacıya ya da ilaç satmakla yetkili diğer bir veteriner hekime hitaben yazdığı ilaçların ilaçların yetkililer tarafından verilmesine veya hazırlanmasına ve bu ilaçların hasta sahibi veya yetkili tarafından kullanılmasına ilişkin bilgileri içeren hekimin adı, diploma numarası bulunan, tarihli ve imzalı belgeyi, “
– Madde 14: “ 4631 sayılı Kanun hükümlerine göre, muayenehane ve poliklinik ruhsatı olan veteriner hekimler Bakanlıkça belirtilen esaslar doğrultusunda ilaç bulundurma ve satma ruhsatı alabilirler. “
– Madde 15 : “ İlaç bulundurma ve satma ruhsatı olan muayenehane ve polikliniklerde, ilaçlar, muayenehanede yeterli genişliği, aydınlığı, havalandırılması, hijyeni ve zararlı dış etkilerden korunması sağlanacak nitelikte donanıma sahip olan bölümde, aşağıdaki şartlar altında bulundurulurlar. “
• 25.01.2002 gün İ.A.H.-VET-İLAÇ- sayılı “ Veteriner İlaç Satışı “ konulu Tamim No: 5 ( 10 )
“ Veteriner İlaç Bulundurma ve satma Ruhsatı verilmesinde aşağıda belirtilen hususlar uygulanacaktır: “
1) Muayenehaneler için İlaç Satma ve Bulundurma ruhsatı verilmesi;
a- Ruhsat, kamuda çalışan ve muayenehane açan veteriner hekimlere verilmeyecektir. Bu veteriner hekimler, yaptıkları muayene ile orantılı olarak ilaç bulundurabileceklerdir. Ancak bu ilaçları muayene odasında muhafaza edecekler, veteriner hekim odasında ilaç bulundurmayacaklardır.
b- Ruhsat, kamuda çalışmayan ve muayenehane açan veteriner hekim adına verilecek ve muayenehanenin adresi yazılacaktır. Muayenehanelerde şirket adına ruhsat verilmeyecektir. İlaçları, veteriner hekim odasında bulunduracaklardır.2) Poliklinikler için İlaç Satma ve Bulundurma Ruhsatı verilmesi:
a- Ruhsat, poliklinik açan şirketler adına verilecek, şirket adresi yazılacak ve sorumlu veteriner hekimin ad-soyadı da ruhsatta belirtilecektir. Ancak sorumlu veteriner hekim 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamında görevli olmayacaktır. İlaçları veteriner hekim odasında bulunduracaktır.
b- Polikliniklerin şube açması halinde ruhsat yine şirket adına düzenlenecek, ancak bu şubede İlaç Satma ve Bulundurmadan sorumlu veteriner hekimin ad-soyadı ve şube adresi ruhsatta belirtilerek ayrı bir ruhsat verilecektir. Ancak sorumlu veteriner hekim 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamında görevli olamayacaktır. İlaçları veteriner hekim odasında bulunduracaklardır.• 24.01.1996 gün ve 22533 sayılı RG‘ de TKB tarafından yayımlanan “ Veteriner İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Etiket Yönetmeliği “
• 25.01.1996 gün ve 22534 sayılı RG’ de TKB tarafından yayımlanan “ Veteriner Müstahzarların sınıflandırılması ve Ruhsatlandırılması Yönetmeliği “ ( 18 )
– Madde 4 : Satış Mahalli : 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun ile 904 sayılı Islahı Hayvanat Kanunu ve Bu Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair 4084 sayılı Kanunlarla veteriner hekimlikte kullanılmaya mahsus parekende satma yetkisine haiz ticarethaneleri, “
– Ek 1 : “ Veteriner Hekimlikte Kullanılan ilaç Ruhsatnamesi; 441 sayılı TKB’ nın ve Görevleri Hakkında KHK ve 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu gereğince Veteriner Hekimlikte Kullanılmaya mahsus yukarıda adı geçen müstahzarlara Türkiye’ de imaline ve Ecza depoları aracılığıyla Eczanelerde ve 904 sayılı Islahı hayvanat Kanunu ile Bu Kanununun Bazı Maddelerini Değiştirilmesi ve Bu kanuna Bir Madde Eklenmesine Dair 4084 sayılı Kanunun Sağladığı Haklardan Faydalanan İşyerlerinde ( Veteriner ilacı bulundurma ve satma ruhsatlı veteriner muayenehane ve poliklinikleri ) satılmasına Müsaade Edilmiştir. “• 26 02.1998 gün ve 23270 sayılı RG’ de TKB tarafından yayımlanan “ Bazı Veteriner Sağlık Ürünlerinin İthalatında Uyulacak Esaslar Hakkındaki Tebliğ “ ( 19 )
– Madde 7, h bendi : “ İthalatçı firmalar ürünlerin satışını yalnız veteriner hekimlere ve/veya veteriner hekim istihdam eden kuruluşlara yapacaklardır.• 20.10.1999 gün ve 23852 sayılı Resmi Gazete’ de Sağlık bakanlığı tarafından yayımlanan “ Ecza depoları ve Ecza depolarında Bulundurulan Ürünler hakkında Yönetmelik “ ( 20 )
– Madde 1: “ Bu yönetmeliğin amacı; beşeri ve veteriner tababette kullanılan tıbbi farmasötik ürünlerin, immünolojik preparatların, kan ürünlerinin, majistral ilaç ve ofisinal ilaç üretiminde kullanılan başlangıç maddelerinin ve malzemelerinin, kozmetiklerin, kozmosötiklerin, sıhhi-hijyenik tıbbi madde ve malzemelerin, diagnostik ürünlerin, bitkisel ilaçların ve diğer preparatların tüketiciye güvenli ve istenen kalitede sunulmasını ve gerektiğinde hatalı, sahte ve bozulmuş ürünlerin piyasadan geri çekilmesini sağlamak üzere; sözkonusu madde ve ürünlerin uygun şartlarda yürütülmesi ile ilgili usul ve esasları belirlemektir. “
– Madde 2: “ Bu yönetmelik beşeri ve veteriner tababette kullanılan tıbbi farmasötik ürünleri, immünolojik preparatları, kan ürünlerini, majistral ilaç ve ofisinal ilaç üretiminde kullanılan başlangıç maddelerini ve malzemelerini, kozmetikleri, kozmosötikleri, sıhhi-hijyenik tıbbi madde ve malzemeleri, diagnostik ürünleri, bir farmasötik formda hazırlanmış bitkisel ilaçları bunlara benzer mahiyette olan diğer preparatları ve özel amaçlı tıbbi gıdaları ve bunların toptan satışına mahsus ecza depoları ile eczacı kooperatiflerini ve bunların şubeleri ile mümessil ecza depolarını kapsar. “
– Madde 9 : “ Ecza deposunda, sadece bu yönetmelik kapsamındaki madde ve ürünlerin toptan alımı ve satımı yapılır. Ecza deposunda dağıtım haricinde bir faaliyette bulunulması yasaktır.
Ecza deposundan sadece;
a) Kamu kurum ve kuruluşlarına ait eczanelere,
b) Özel eczanelere,
c) Diğer ecza depolarına,
d) Kamu hastanelerine,
e) Özel hastanelere,
f) Özel kanunlarında toptan ilaç alabileceği belirtilen kamu kurum ve kuruluşlarına,
g) Sağlık ocaklarına,
h) İlaç üreticilerine,
i) Yurt dışındaki alıcılara ve ilaç ihraç etme yetkisi olanlara
Satış yapılır.
Bu yönetmelik kapsamındaki ürünleri halka satmaya ve dağıtmaya, mevzuata uygun olarak Balkanlık tarafından yetkili kılınmayan gerçek veya tüzel kişilere, bedelli veya bedelsiz ilaç dağıtımının veya parekende satış yasağı olan ürünlerin ecza depolarınca satışının veya dağıtımının yapılması yasaktır. “
– Made 10 : “ Ecza depolarından parekende satış yapılması yasaktır.• 441 sayılı KHK
• 04.04.2001 GÜN ve İ.A.H.-VET-İLAÇ- SAYILI TKB tarafından Malkara Asliye Ceza Mahkemesine “ Veteriner İlaç Satışı “ konulu cevaben yazılan yazı: ( 9 )
“ İlgi : 28.02.2001 tarih ve Esas : 2000 / 7 sayılı yazınız
İlgi tarih ve sayılı yazınızda Malkara Köylere Hizmet Götürme Birliği’ nin veteriner ilaçları satıp satamayacakları konusunda bilgi verilmesi talep edilmektedir.
Serbest veteriner hekimlerin hayvan sağlığında kullanılan ilaç ve müstahzarları muayenehanelerinde ve kliniklerinde bulundurmaları ve satmalarının Bakanlığımızın izin ve kontrolüne tabi olduğunu belirten 28.02.1995 tarih ve 4084 sayılı Kanun, 10.03.2001 tarih ve 24338 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanan 28.02.2001 tarih ve 4631 sayılı Hayvan Islahı Kanunu ile yürürlükten kaldırılmış ancak veteriner ilaç satışı ile ilgili kısımda değişiklik olmamıştır. Bu kanunda serbest veteriner hekimler ilaç satabilmektedirler.
Bunun dışında Veteriner İlaçları toptan olarak Ecza depolarında 984 sayılı Ecza ticarethaneleriyle Sanat ve Ziraat İşlerinde Kullanılan Zehirli ve Müessit Kimyevi Maddelerin Satıldığı Dükkanlara Mahsus Kanun’ a bağlı olarak ve parekende olarak Eczanelerde ( 6197 Sayılı Eczaneler ve Eczacılar Hakkında Kanun’ a bağlı olarak ) satılmaktadır.
Yukarıda bahsedilen veteriner ilaçla ilgili mevzuat gereğince Malkara Köylere Hizmet Götürme Birliği’ nce veteriner ilaç satışı yapılması mümkün olmamaktadır.
Ayrıca Para Kredi ve Koordinasyon Kurulu Kararlarında belirtilen satış yerleri arasında Köylere Hizmet götürme Birlikleri bulunmamaktadır.
Bilgilerinize rica ederim. 10.04.2001 “
Dr. Hüseyin SUNGUR
Bakan a.
Genel MüdürHAYVAN SAĞLIĞINDA KULLANILAN MÜSTAHZARLAR VE VETERİNER İLAÇLARLA İLGİLİ HUSULARDA CEZAİ HÜKÜM İÇEREN BAZI KANUNLAR :
• 3285 sayılı Hayvan Sağlığı Kanunu ( 21 )
– Madde 53 : “ Bakanlıktan izin almadan hayvan sağlığını korumada kullanılan her nevi aşı, serum ve biyolojik maddelerle veteriner müstahzarları imal ve ihzar edenler üç aydan bir yıla kadar hapis ve bir milyon liradan on milyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. “
Madde 54 : “ Aşı, serum ve biyolojik madde ve veteriner müstahzarları taklit ederek teşhis, tedavi ve koruma vasıflarını azaltacak veya kaybedecek surette imal ve ihzar edenler üç aydan bir yıla kadar hapis veya iki yüz bin liradan iki milyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. Bunları bilerek satışa arz eden veya satanlar yüz bin liradan bir milyon liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. “• 14.05.1928 gün ve 1262 sayılı Tıbbi ve İspençiyari Müstahzarlar Kanunu ( 22 )
Madde 19 : “ Memleket dışında yapılmış müstahzarları ruhsatsız olarak ticaret kastıyla ithal etmek veya satılığa arz etmek veya sattırmak kaçakçılıktır. Bu fıkrada suç işleyenler hakkında 1918 sayılı kanun hükümleri tatbik olunur. “• 20.10.1999 gün ve 23852 sayılı Resmi Gazete’ de Sağlık bakanlığı tarafından yayımlanan “ Ecza depoları ve Ecza depolarında Bulundurulan Ürünler hakkında Yönetmelik “ ( 23 )
– Madde 25 : “ Bu yönetmeliğe aykırı davranıldığı taktirde, fiilin durumuna göre Kanunun 765 sayılı Türk Ceza Kanunu’ nun ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’ un ve ilgili mevzuatın hükümleri uygulanır.
* 765 sayılı Türk Ceza Kanunu’ nun 409’ uncu maddesi :yani herşey belli satış fiyatları dahil….
15 Kasım 2007: 17:26 #44453 dilaraÜye[size=small]murat ağabey haklı valla bu fiyatlar her yerde yazıyor..[/size]
- YazarYazılar
- Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.